X

فرش های عتیق و نفیس

فرش؛ ایرانی ترین کالا فرش های عتیق و نفیس

فرشهای عتیق و نفیس

  1. فرش پازیریک:

درباره سابقه تاریخی این فرش با اهمیت که در موزه "آرمیتاژ" لنین گراد درمحفظه ای خالی از هوا نگهداری می شود پروفسور رودنکو معتقد است که در زمان مادها و یا پارت های قدیمی بافته شده است. بنابر نظریکی از پژوهشگران معروف به نام "دیماند" درفرش پازیریک ترکیبی از طرح های آشوری و هخامنشی و سکایی به کار رفته است.

فرش معروف "پازیریک" دراندازه های 183*200 سانتی متر با 3600 گره گوردس دردسی سانتی مترمربع که در موزه ی آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می شود.

فرش پازیریک

  1. فرش بهارخسرو:

فرش بهارستان معروف به بهارخسرو است که یک قالی بسیار عالی کار ایران موسوم به بهار خسرو در قصر تیسفون به طول 450 قدم و عرض 90 قدم موجود بوده است.درحالی که دکتر ربرت بامبان نویسنده و پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا ابعاد این فرش مزین به جواهرات گران بها را در کتاب خود به نام "آیا میدانید که"24*26 متر ذکر کرده است.

فرشی جدید بافت در طرح چهارباغ که با الهام از فرش تاریخی بهارستان بر روی دار قالی رفته است.تکنیک های بافندگی و رنگ های به کاررفته در آن ارتباط و وابستگی آن را با دست بافته های کردستان نشان می دهد.

بهار خسرو

  1. قالی اردبیل:

قالی اردبیل یکی از زیباترین فرش هایی است که در بیست سال اول دوره صفویه بافته شده است. تار و پود این فرش از ابریشم و پرز آن از پشم بوده و کار بافت آن در سال 946 هجری قمری پایان گرفته است.نام بافنده آن(مقصود کاشانی)همراه با مطلع یکی از اشعار حافظ:

جز آستان توام در جهانی پناهی نیست

سرمرا به جزاین در حواله گاهی نیست

این فرش که مدت 3 سال نیم کار بافت آن طول کشیده است در هر متر مربع آن 517000 گره از نوع سنه به کار رفته است .

طرح این قالی بسیار جالب است در وسط آن ترنج طلایی رنگی با 16 کلاله ی جانبی در متن سرمه ای فرش مملو از گل های شاه عباسی و شاخه های اسلیمی قرار گرفته و نمای جالبی به این فرش معروف و تاریخی داده است.

در روایات چنین است که این قالی برای آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی جد خاندان صفویه بافته شده است.

قالی اردبیل

  1. قالی موج دریا:

قالی معروف موج دریا که در موزه ی وین نگهداری می شود از نظر طرح و نقش به کلی متمایز از سایر قالی های ایرانی است به گونه ای که در قسمت های بالا و پایین ترنج بسیار بزرگ  آن تصاویرکشتی و دریا نوردی بافته شده است.

این فرش و سایر فرش های مشابه آن که تا کنون 8 تخته از آن ها شناخته شده است بنا بر سفارش بازرگانان پرتغالی ، که در این دوره در بندر های جنوب ایران به خصوص در بندر عباس در رفت و آمد بوده اند بافته شده و شاید به همین دلیل است که پاره ای از محققین فرش آن ها در گروه فرش های پرتغالی طبقه بندی کرده اند.تاریخ بافت این فرش در سال 1079 هجری شمسی بوده است.

موج دریا

  1. فرش چلسی:

فرش چلسی که در نوع خود ار فرش های زیبای جهان است از یکی از تجار خیابان کینگزدر چلسی واقع در لندن خریداری شده است و به این جهت به این نام معروف است تارپوت ان از ابریشم و پرز آن از پشم و به اندازه های 316*540 سانتی متر و گره های آن از نوع فارسی و تعداد آن 8387 گره در دسی متر مربع است.

این فرش دارای 2 ترنج کامل با کلاله های جانبی و نیم ترنج متصل به حاشیه و لچک های  به نقش یک چهارم ترنج است ودر زمینه لاکی رنگ آن حیوانات شکار مانند آهو و گوزن و وحوشی مانند شیر و پلنگ و همچنین جانوران افسانه ای  مانند اژدها در میان درختان و شاخسار های گل دار دیده می شوند.

فرش چلسی

  1. فرش ترنج دار منظره حیوانات:

فرشی است که در زمینه قرمز رنگ بدون لچک که فقط  ترنج میانی دارد.تارو پود این فرش از ابریشم و پرز آن از پشم است.

اندازه های آن 360*692 سانتی متر و گره های آن از نوع سنه و تعداد  آن 568800 گره در متر مربع شمارش شده است.

بر روی حاشیه ی آبی رنگی که زمینه ی فرش مانند قابی احاطه کرده است اشعار زیر به چشم می خورد.

 

ای خوش آن فر

ش که در بزم مرادترنج حیوانات فرش

سایه وش درقدم شاه افتاد

روی ننهاد به ره چون خورشید

کرد فرش قدمش موی سفید

این نه فرش است گل نسرین است

پرده ی دیده ی حورالعین است

بوستانیست پر از لاله و گل

زان سبب کرده در او جا بلبل

نقش زنجیره ی او کرده عیان

جدول آب به هر گوشه روان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. فرش طرح شکارگاه

قالی صحنه شکارگاه از نظر زیبایی و ظرافت بافت بدون تردید شاهکاری از فن قالی بافی جهان است. تار و پود و پرز این فرش گران بها از ابریشم و اندازه های آن 695 سانتی متر طول و 323 سانتی متر عرض است.

طرح زیبایی این قالی را که بافت آن در کاشان صورت گرفته است به ((سلطان محمد)) شاگرد بهزاد نقاش معروف نسبت می دهند.

در متن قالی نقش حیواناتی از قبیل شیر، گورخر و شکارچیانی که در صدد تعقیب آنها هستند به چشم می خورد.

فرش شکارگاه

  1. فرش ترنج و باغ

شکوه و جلال این قالی نفیس آنچنان است که موزه ها و مجموعه داران به داشتن نیمی از آن نیز افتخار می کنند.نیمه ی دیگر این قالی در کلیسای کراکووی لهستان نگه داری می شود، و به احتمال زیاد ابعاد اصلی قالی 410*710 سانتی متر است.

متن پرکار این قالی، بوستانی فرح بخش و دلپذیر را به تصویر کشیده است که از نقوش حیوانی و گیاهی تشکیل شده است.

ترنج و باغ فرش

  1. قالیچه ی جا نمازی

این جانمازی که معاصر با قالی مشهور اردبیل بافته شده، مربوط به دوره ی صفویه است. نوع نقوش ختایی، اسلیمی دهان اژدری که در متن و حاشیه به کار رفته، نشان از آن دارد که محل بافت قالیچه به احتمال زیاد تبریز است.این جانمازی که از نظر طرح محرابی، یکی از بهترین و بی نظیرترین جانمازی های آن عصر محسوب می شود .

جا نمازی قالیچه

  1. فرش گلدانی(ژزیوراک)

نقوش گلدانی و نمونه های مشابه آن معمولا به کرمان و جوشقان منسوبند.استفاده از درختان گل دار در بستری از گل و برگ های ریز از اوایل قرن یازدهم ه.ش تاکنون در قالی های هندی متداول شده است.در واقع، اقتباس از طرح های ایرانی از نتایج مراودات ایرانیان و هندیان در آن دوره به شماره می رود.

از آنجا که این قالیچه، سال های متمادی در کلیسای ژزیوراک لهستان مفروش بوده است، از این رو به نام این کلیسا مشهور است.

گلدانی فرش

 

  1. فرش مبارک باد

تکرار انعکاسی و انتقالی واگیره ای شامل نقوش گیاهی و حیوانی، سرتاسر متن این قالیچه ی تمام ابریشم زیبا را تزیین کرده است.

نقوش این واگیره شامل گل های شاه عباسی، درختان بید و سرو و درختچه های پرگل و برگ و شکوفه داری که آشیانه های پرندگان، آهوان گریزپا و ریز- نقش های متنوع آن را کامل کرده اند.

مبارک باد فرش

  1. قالی هشت گوش

زمینه متن این قالی هشت گوش با نقوش ختایی پوشانده شده است. چرخش ساقه ی ختایی در مرکز متن محدوده ای دایره ای شکل پدید آورده و با نقوشی از سیمرغ و اژدها به سبک دوره ی تیموری تزیین شده است.

حاشیه پهن قالی با ترکیبی از قاب های کشیده و مدور با همراهی نقوش ختایی طراحی شده و ابیاتی منسوب به حافظ شیرازی کتیبه ها را با این مطلع مزین نموده است:

تا سایه ی مبارکت افتاد بر سرم

دولت غلام من شد و اقبال چاکرم

شکل غیرمتعارف و استفاده از ادعیه و احادیث در آن نشانگر کاربری خاص آن در مکان مقدس است.

هشت گرد فرش

  1. فرش مشاهیر

طرح تصویری این قالی براساس تصاویری از شخصیت های مذهبی، سیاسی و علمی جهان شکل گرفته و به شیوه ی طرح های شمائلی دوره ی قاجار و نقاشی قهوه خانه ای طراحی شده است. در بخش میانی متن که شکلی نزدیک به بیضی دارد،تصاویری از پیامبران الهی و شخصیت های جهانی به تصویر کشیده شده است.حاشیه پهن قالی با تصاویری از نقش برجسته های تخت جمشید و نقش رستم تزیین شده و گرفتن حلقه های شاهی از اهورامزدا و پیروزی شاه ساسانی بر اردوان پنجم را نشان می دهد.

مشاهر فرش

  1. فرش شاهنامه

این قالی تصویری، از آثار ارزشمند استاد رسام عرب زاده است که به منظور تجلیل از حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ و حماسه سرای نامدار ایران، بافته شده است.در متن قالی، بارگاه سلطان محمود و مجلس شعرخوانی فردوسی در حضور سلطان و درباریان به تصویر کشیده شده است. رنگ بندی متن قالی در تضاد با حاشیه پهن است و جلال و شکوه دربار سلطان محمود را به خوبی نشان داده است.

شاهنامه فرش

  1. فرش چلیپا

استفاده از نقوش گل فرنگ امری متداول و رایج است، ولیکن ترکیب بندی این قالیچه که اثر استاد اکبر مهدی ئی است بدیع و غیرمعمول است.طرح محصربه فرد این قالیچه و نحوه قرارگیری ترنج های آن برگرفته از شیوه چلیپانویسی در هنر خوشنویسی است.

چلیپا فرش

  1. فرش مرکز اسلامی هامبورگ

این قالی دایره ای شکل که قطری در حدود 16 متر دارد، مسجد امام علی(ع) را در شهر هامبورگ آلمان مفروش کرده است. با الهام از طرح معروف زیرگنبدی مسجد شیخ لطف االله، مجموعه ای از شکل های کوچک و بزرگ سرترنجی و کلاله ای ترنج قالی را تشکیل داده اند. رنگ زمینه ی این شکل ها متفاوت است و از مرکز قالی با رنگ دارچینی شروع وبه رنگ های مسی، بادامی، خاکی و کرم ختم شده اند.

مرکز اسلامی هامبورگ فرش

  1. فرش شمسه سیمرغی

طرح زیبای این قالی اثر استاد رستم شیرازی است. این قالی در مدت 48 ماه در کارگاه فیض الله صفدرزاده حقیق بافته شده است.

ترنج کشیده ی این قالی با سرترنج های بدیعش در میانه ی متن خودنمایی می کند.حاشیه پهن قالی با مجموعه ای از گل های ختایی و برگ چناری شکل گرفته که زمینه ی سورمه ای رنگ آن به درخشش این نقوش کمک نموده و به آنها فرصت خودنمایی داده است.

شمسه سیمرغی فرش

دی ان ان